Blog over het verbouwen van Kempenaar tot modern woonschip

We wonen al jaren op dit prachtige woonschip! Onze verdere avonturen zijn te lezen op www.waterloft.nl



vrijdag 28 mei 2010

ruimten komen bij elkaar



Vandaag ben ik (Bas) weer langs geweest bij de Jolie en Matthijs. Eerst even in Harlingen geweest en een paar tekeningen besproken (hoe worden de trappen, de stuurhut tekening en het algemene plan). Verder even gekeken naar wat er allemaal geleverd is. En even gevloekt op dat de ramen voor de romp er nog niet zijn; dat gaat allemaal niet echt soepel bij www.wigo.nl Ze hadden beloofd een deel al deze week te leveren (en dat was al laat), maar het is niet gebeurd. Jammer, dus maandag maar eens fors achteraan. Verder even een foto gemaakt van de azobe planken, want die gaan we verkopen. Hopelijk kan dat weer een gaatje vullen in de begroting. 

Daarna na de Jolie in Franker bij scheepswerf Nieko (http://www.nieko.nl/). De eigenaar is zo vriendelijk dat het schip daar kan liggen, omdat ie vanwege vergunningen weg moest bij de locatie in Harlingen. Er was weer erg veel gebeurd; het dekhuis kan afgelast worden en de autokraan is bijna werkend (alleen de electra nog aansluiten). Er waren wel een paar lastige punten te bespreken. Klaas Jan (de man van het staal) was al aan de gang met de vloer van het terras; bij bestudering kwamen er al gezamenlijk echter achter dat het zo niet goed was, want dan zouden we plassen op het terras komen te staan. Dus het plan daar wat gewijzigd zodat het op dat punt goed gaat komen. Het is een lastig punt, want zowel de hoogte onder de overstek is va belang (meer dan 1,9m) als de ruimte onder het terras (onder de 2,0m) moeten wel gehaald worden en dat wordt kielekiele. Tevens stond het halletje niet goed op tekening en bleek er een grotere hap uit de machinekamer te moeten worden genomen. Verder wat klein meer- en minderwerk besproken (een goede lijst is bijhouden als opdrachtgever is wel een aanrader). Toen de verbouwing van de stuurhut en de roef besproken; Matthijs heeft een aantal mensen klaarstaan om aan de gang te kunnen en door het niet leveren van de scheepsramen kunnen ze niet in het ruim aan de slag dus het zou mooi zijn als wel de roef al aangepakt zou kunnen worden. Daar willen wij wel aan meewerken; als het voor de business van Matthijs goed is, pakt het hopelijk ook voordelig voor ons uit! De communicatie met de scheepswerf is van zeer groot belang en ik moet zeggen dat ik tot nu toe zeer tevreden ben met Matthijs. Open, eerlijk en kundig!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten