Blog over het verbouwen van Kempenaar tot modern woonschip

We wonen al jaren op dit prachtige woonschip! Onze verdere avonturen zijn te lezen op www.waterloft.nl



dinsdag 2 februari 2010

procedure bij gemeente zaanstad

We wilden dus een groter schip, dat betekent ook praktisch iets, nl. dat we een aanvraag moesten indienen bij de gemeente en dat we onze buren inzicht moesten verschaffen in onze plannen. Als je iets wil is het logisch om ook de directe omgeving waar het invloed op heeft, in te lichten over de veranderingen. En we wisten van de vorige plannen dat het wel gevoelig zou kunnen liggen.



Bij de gemeente hebben we afgetast wat de procedure zou kunnen behelzen en hierop hebben we ook onze voorbehoudstermijn in het koopcontract op gebaseerd. De procedure blijkt echter (we zijn nu meer dan twee maanden verder) gecompliceerder dan gedacht. Voor ons gaat het om het volgende:

ons schip wordt 35m. bij 6,6m. en dit is groter dan onze huidige vrijstelling. Het mag binnen het geldende bestemmingsplan wel, maar alleen met toestemming van B&W. Dit projectbesluit hebben we eind november aangevraagd. In december is het bekeken door de gemeente en deze heeft het in principe goedgekeurd. Dit is begin januari bekendgemaakt in de stadskrant zodat belanghebbenden zienswijzes kunnen indienen (hier hadden ze twee weken voor). Sommige buren hebben dit gedaan. De gemeente neemt na deze zienswijzes te hebben bekeken, een concept besluit op dit projectbesluit. Hier wachten we nu op; hopelijk komt dat 1 dezer dagen. Op dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken nog een keer bezwaar maken Als dit besluit er ligt kunnen we gelukkig wel een ligplaatsvergunning aanvragen. Na bekendmaking van deze aanvraag kan ook hier bezwaar op gemaakt worden. Hopelijk valt het allemaal mee en kunnen we verder met onze plannen, anders zou het wel heel erg  jammer zijn van onze duizenden euro's investering in de keuring, taxatie, tekeningen etc... Het is dus een spannende tijd. Als we dit allemaal hadden geweten, dan hadden we natuurlijk veel eerder al moeten besluiten om een projectbesluit aan te vragen, zodat we na een positief besluit, alleen de ligplaatsvergunning hadden hoeven aan te vragen. Zo hadden we ook de verkoper van de Jole niet zo lang hoeven te laten wachten.
Na wat gesprekken was er grote onzekerheid of we met ons schip wel binnen onze kavel zouden blijven. Daar hadden we zelf als oplossing voor gevonden om ons terras te verwijderen, zodat we 3 meter naar achteren zouden kunnen. Na bestudering van de situatie (zie bijgevoegde afbeelding) blijkt dat onze kavel heel anders in elkaar zit dan wij dachten; de kavel loopt volgens de situatietekening (die bij de koopovereenkomst zat en door de gemeente zelf is opgesteld), 40m. vanaf de waterkant het water in, maar dat wel op 8 meter afstand van de steiger en aangezien de waterkant schuin naar de steiger toekomt, zou dat betekenen dat onze kavel verder het water insteekt dan wat wij voor ogen hadden. Door verwijderen van het terras lijkt het schip binnen de kavel te blijven. Hopelijk is dit ook de goede voorstelling van zaken!, binnenkort weten we meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten