Blog over het verbouwen van Kempenaar tot modern woonschip

We wonen al jaren op dit prachtige woonschip! Onze verdere avonturen zijn te lezen op www.waterloft.nl



zondag 7 februari 2010

Voor de technici onder ons

Er waren dit weekend twee technische zaken die me erg bezig hielden, nl.:

Isolatie en ventilatie
Condens is een van de meest lastig zaken op een schip. Veel water op het vlak is niet goed en zorgt voor roest van binnenuit. Om condens te voorkomen, zijn er meerdere opties,zoals op de scheepshuid polyruthaan schuim aanbrengen of een geventileerde spouw aanbrengen. Over de eerste hoor ik wel wat positieve verhalen; Joost en Joanna waren bijv. wel positief (zie filmpje in het blog) en er zijn nog wel meer. Onze tekenaar Cees is niet zo positief, want die zegt dat er erg schadelijk stoffen uitkomen. Een ander minder aspect is dat er toch wel een dikke laag aangebracht moet worden voor een echt hoge Rc waarde (meer dan 4) en dan wordt het toch best duur. Tevens is het lassen van de scheepshuid minder makkelijk. De andere optie van een spouw is dan logischer (hier heb ik o.a. het verhaal van de buurman van onze zomer buurman Bob voor gelezen: zie http://www.xs4all.nl/~bosq/info%2020m/info_20m-38.pdf). Dit gaan we dus waarschijnlijk ook doen. Eerst grondhout aanbrengen op de spanten; op die spanten isolatiefolie aanbrengen (zie www.isolatiefolie.nl en dan de dikste). Dit is veel isolatie voor weinig dikte. En tevens kan het gewoon op het grondhout geniet worden als horizontale banen dus niet al dat geprop ertussen. Op het grondhout en de isolatiefolie komt dan nog een rachel waardoor weer een spouw ontstaat. Op deze rachel wordt dan plaatmateriaal aangebracht. Wat voor materiaal dit gaat worden, weet ik ook nog niet helemaal. Multiplex lijkt het meest logisch, maar zoveel vierkante meter schijnt qua formalyhide ofzo ook niet zo gezond te zijn. Ik lijk wel een gezondheidsfreak..... Toch als ik het doe, wil ik het wel goed doen. Als het goed is gaan www.eco-boards.eu wat samples opsturen. Het volgende denkpuntje is hoe de wand het plafond en de vloer ontmoet, zodat de spouwen nog wel hun werk kunnen doen.... Ik zit toch weer lekker in mijn bouwkundige mode (heb ik toch nog wat aan mijn studie Bouwkunde)

Vuilwatersysteem
Ik wilde heel graag een IBA (Individueel Behandelinstallatie Afvalwater), wat eigenlijk een eigen zuiveringsinstallatie betekent. Dit was heel makkelijk omdat het dan niet uitmaakt of je vaart of op je ligplaats ligt. Helaas mag dit wettelijk niet; als je 40m. van het riool ligt dan moet je op het riool. Nu kun je natuurlijk allemaal trucjes bedenken, maar als je 1 keer hebt om het goed te doen, dan moet het ook maar volgens de regeltjes bij mij. Ik ben dus nu toch weel een systeem met een sceptic tank (kan en klaar kopen) aan het uitdenken. Tevens komen er vele sanibroyeur pompen (ik tel zeker 5 pompen) in en zelfs een twee WC's- met ingebouwde vermaler (Sanibroyeur Sanicompact Star). Een ding weet ik nog wel van de Anna Koosje; dit moet goed zitten, want kapotte vuilwatersystemen zijn niet zo fris om te repareren. belangrijk is dus ook dat alles redelijk goed bereikbaar is. Even een geheimpje; we gaan nog wel een standpijp plaatsen, zodat als we toch willen lozen (op groot water ofzo) het toch naar buiten kunnen pompen.

3 opmerkingen:

  1. Wat worden wij blij van deze blog!! Ook wij zijn bezig met bouwplannen voor een nieuw schip! (een Grotere luxemotor deze keer). Wij zitten nog echt in de beginfase, dus echt fijn om te lezen hoe anderen daar mee bezig zijn!! Succes gewenst en wij zullen jullie zeker blijven volgen!

    Groeten uit Breda! Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen! Daar doen we het ook voor. Er is erg weinig te lezen over de afwegingen die bij een woonschip bouw cq verbouwing horen. Leuk dat we jullie helpen. Als je specifieke vragen hebtm dan hoor ik het graag, dan besteed ik daar een apart artikeltje aan.

    Groet,
    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waanzinnig om te lezen, wij hebben een spits gekochten gaan deze komend voorjaar verbouwen. Ben allerlei ontwerpen en plannen aan het maken. Herken er veel. Isolatie, de IBA, maar ook de broyeur. Ben nog aan het rekenen van de hoeveelheid balast en de wijze waarop het erin gaat. Denk zelf aan zwaarbeton, speciale variant met hoog soortelijk gewicht. Verder ramen in de zijkant. Erg veel om te doen, maar ik heb nog 3 maanden voorbereiding. Dank alvast voor het leesvoer

    BeantwoordenVerwijderen